Now Reading
Čo sú to antioxidanty a ako môžu prispieť vášmu zdraviu?
MUST READ
CBD olej pre psov s úzkosťou
Vnútorná harmónia s cvičením tai chi

Čo sú to antioxidanty a ako môžu prispieť vášmu zdraviu?

Pravdepodobne ste už videli slovo „antioxidant“ stokrát odkazované v článkoch o potravinách a výžive alebo v reklame. Vyhľadávanie výrazu Google generuje ohromujúcich 132 miliónov výsledkov. Ale čo to vlastne antioxidanty sú, ako prospievajú vášmu zdraviu a aké sú najlepšie spôsoby ich konzumácie?

Čo sú antioxidanty?

Antioxidanty sú molekuly prítomné v tele a nachádzajúce sa v potravinách rastlinného pôvodu, ktoré pôsobia proti oxidačnému stresu. Stručne povedané, oxidačný stres nastáva, keď existuje nerovnováha medzi produkciou voľných radikálov poškodzujúcich bunky a schopnosťou tela čeliť ich škodlivým účinkom.

Antioxidanty v podstate slúžia ako bodyguardi na ochranu zdravých buniek pred útokmi voľných radikálov. Pomáhajú tak udržiavať správnu fyziologickú funkciu a strážiť vaše zdravie.

Foto:freepik

Najlepšie zdroje antioxidantov

Existujú stovky, ak nie tisíce látok, ktoré pôsobia ako antioxidanty, od vitamínu C až po flavonoidy a polyfenoly. Široká škála potravín rastlinného pôvodu poskytuje antioxidanty, takže je ľahké ich nájsť. Niektoré z najlepších zdrojov zahŕňajú bobule, kakao, bylinky a koreniny, fazuľa, artičoky, jablká, orechy a semená, čerešne, tmavá listová zelenina, káva a čaj, celé zrná, hrozno, paradajky, zemiaky a sladké zemiaky, avokádo a granátové jablko…

Foto:.plushvie

Ako zvýšiť príjem antioxidantov?

Ak chcete prijať širšie spektrum antioxidantov, ako aj vitamínov, minerálov a vlákniny, zamerajte sa na rôzne skupiny rastlinných potravín rôznych farieb. 

Ďalším spôsobom, ako zvýšiť príjem antioxidantov, je nahradiť spracované potraviny celými potravinami rastlinného pôvodu. Vymeňte raňajkové pečivo za misku s ovocím a orechmi. Namiesto sendviča si dajte misku z veľkého zeleného základu s fazuľou, hnedou ryžou a ochuteným guacamole. Pochutnajte si na ovocí s orechmi alebo semiačkami alebo na zelenine s hummusom. Uspokojte chuť na sladké s tmavou čokoládou. 

Kedy sú škodlivé?

Cieľom však nie je naložiť čo najviac antioxidantov. Existujú doplnky s vysokými dávkami antioxidantov, ale nie sú tým najlepším spôsobom, ako chrániť svoje telo. V skutočnosti niektoré výskumy spájajú používanie vysokodávkových betakaroténových doplnkov so zvýšeným rizikom rakoviny pľúc u fajčiarov. Užívanie vysokodávkových doplnkov antioxidačného vitamínu E bolo spojené so zvýšeným rizikom hemoragickej mŕtvice a rakoviny prostaty.

Foto:vitamino

Najlepší spôsob, ako konzumovať antioxidanty, je v celistvých rastlinných potravinách. Čiastočne je to preto, že antioxidanty fungujú v synergii medzi sebou a s inými bioaktívnymi zlúčeninami. Inými slovami, sú jednou zložkou komplexného receptu na ochranu zdravia.

Antioxidanty sú dôležitým aspektom proaktívnej výživy a môžu pomôcť zabrániť starnutiu a chronickým ochoreniam. Z týchto dôvodov vám môžu pomôcť vyzerať a cítiť sa lepšie. Ale antioxidanty nie sú liekom na všetko a nemali by sa používať vo forme doplnkov na liečbu zdravotného stavu bez dohľadu vášho lekára. Aby ste čo najlepšie využili výhody antioxidantov, získavajte ich z celých potravín alebo produktov vyrobených z celých potravinových prísad.

Zdroje:https://www.nccih.nih.gov/health/antioxidants-in-depth

https://www.nccih.nih.gov/health/antioxidants-in-depth

https://www.health.com/nutrition/what-are-antioxidants

https://www.nccih.nih.gov/health/antioxidants-in-depth

https://www.nccih.nih.gov/health/antioxidants-in-depth

© 2019 Magazin MEDBAX. All Rights Reserved.

Scroll To Top